بخشی از وظایف رباتها در خطوط تولید کارخانهها، صنعت خودروسازی، تجهیزات پزشکی، لجستیک و غیره میباشد تا کارهایی که برای انسانها سخت است، انجام دهند. به هوشی، سوپر هوش مصنوعی میگویند که توانایی بالاتری از ذهن انسان را داراست و از درک و سطح قدرت فهمیدن انسانی عبور کرده باشد. در واقع این مدل از هوش مصنوعی، سطح هوش فرابشری دارد که تاکنون هیچ کشوری به این سطح از هوش دست نیافته است و رسیدن به این سطح از هوش مصنوعی، همچنان در هالهای از ابهام است. ایجاد و ابداع فنون و تکنیکهای لازم برای مدیریت پیچیدگی را باید به عنوان هستهٔ بنیادین تلاشهای علمی و پژوهشی گذشته، حال و آینده در تمامی زمینههای علوم رایانه و به ویژه در هوش مصنوعی معرفی کرد. شیوهها و تکنیکهای هوش مصنوعی در واقع، برای حل آن دسته از مسائل به وجود آمدهاست که بهطور سهل و آسان توسط برنامهنویسی تابعی یا شیوههای ریاضی قابل حلّ نبودهاند.
- هوش مصنوعی به کمک افراد و کسبوکارها آمده و زندگی را برای مردم سادهتر کرده.
- در سال ۱۹۵۱، کریستوفر استراچری توسط ماشین Ferranti Mark 1 دانشگاه منچستر یک برنامه بازی چکرز نوشت؛ دیتریش پرینز هم یک برنامه برای شطرنج ایجاد کرد.
- بیشتر رادیولوژیستها، هوش مصنوعی را تهدید تلقی نمیکنند؛ بلکه معتقدند که این تکنولوژی میتواند برای حوزه رادیولوژی مفید باشد.
اخبار کنونی از جایگزینی شغلهای انسانی توسط اتوماسیون، بههرحال نگرانیهایی را ایجاد میکند. آنها چندی پیش فروشگاه آمازون گو را در سیاتل راهاندازی کردند که نیاز به صندوقدار را در فروشگاههای زنجیرهای از بین برد. چنین رویکردی میتواند حداقل برای سه میلیون صندوقدار شاغل در آمریکا، تهدیدی جدی باشد. بهعلاوه غول تجارت الکترونیک در انبارهای خود برای جابهجایی کالا از ربات استفاده میکند و تاکنون ۱۰۰ هزار ربات کارگر را در انبارهای خود بهکار گرفته است. البته آنها ادعا میکنند که بهاندازهی افزایش رباتها، نیروی انسانی را هم افزایش دادهاند، اما بههرحال آمازون و شرکتهای رباتیک همکار در تلاش هستند تا شغلهای دستی باقیمانده در انبارها را نیز با فرایند اتوماسیون جایگزین کنند. تراشههای اختصاصی گوگل نهتنها در پرورش مدلهای دیپمایند و گوگل برین کاربرد دارند، در کاراییهای مرسومتری همچون سرویس ترجمهای این شرکت یا شناسایی تصویر در جستوجوی عکس، دیده میشوند.
معایب هوش مصنوعی
«هوش مصنوعی حوزهای است که علم کامپیوتر و مجموعه دادههای قوی را ترکیب میکند تا امکان حل مسئله را فراهم کند». همچنین شامل زیرشاخههای یادگیری ماشینی «Machine Learning» و یادگیری عمیق «Deep Learning» است که اغلب در ارتباط با هوش مصنوعی ذکر میشوند. از منظر تجاری، رباتهای گفتگو به شرکتها این امکان را میدهند که فرآیندهای خدمات مشتری خود را سادهسازی کنند و زمان کارمندان را برای مسائلی که نیاز به توجه شخصیتر دارند، آزاد کنند. چت باتها معمولاً ترکیبی از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای درک درخواستهای مشتری استفاده میکنند. فزونی کاربران فضای مجازی و راحتی دسترسی برای خرید و استفاده از خدمات آنلاین، تقریباً تمامی مردم جهان را بهسوی پلتفرمهای فروشگاه و شرکتهای آنلاین کشانده است.
پیشرفتهای فنی همگرا این امر را ممکن ساختهاند
این فناوری در انجاموظیفه خاصی که برای انجام آن برنامهریزیشده است بسیار هوشمند است. اگرچه ممکن است این ماشینها هوشمند به نظر برسند، اما به دلیل اینکه در عملکرد خود محدودیت دارند، از فناوری استفاده شده در آنها تحت عنوان مجله خبری لنوو مگ محدود یاد میشود. این سیستمها فقط میتوانند یاد بگیرند یا به آنها آموزش داده شود تا وظایف خاصی را انجام دهند.
هوش مصنوعی خودآگاه (Self-aware AI) با ماشین های فوق هوشمند با در نظر گرفتن آگاهی، احساسات، عواطف و باورهای شان سر و کار دارد . انتظار می رود که چنین سیستم هایی باهوش تر از ذهن انسان باشند و ممکن است در وظایف محوله از ما بهتر عمل کنند . هوش مصنوعی خودآگاه هنوز یک واقعیت دور از دسترس است، اما تلاش هایی در این راستا در حال انجام است.