-
- سومین گزارش سالانه CIO جهانی Lenovo نشان میدهد که هوش مصنوعی به عنوان فوریترین اولویت فناوری اطلاعات است که تنها با امنیت سایبری مطابقت دارد.
- با این حال، سرعت پذیرش و امنیت به عنوان بزرگترین موانع برای مقیاس بندی هستند
بر اساس یافته های سومین گزارش سالانه CIO جهانی لنوو، هوش مصنوعی اولویت اصلی CIO است. Inside the Tornado: How AI is Reshaping Corporate IT Today، نشان می دهد که در حالی که CIOها باید فوراً هوش مصنوعی را اتخاذ و مقیاس کنند، جاه طلبی های آنها به دلیل سرعت، امنیت و سایر عملکردهای سازمانی که در آمادگی هوش مصنوعی عقب مانده اند، تهدید می شود.
برخلاف سالهای گذشته، CIOها مسئولیتهای غیرسنتی را برای تمرکز بر عملکردهای اصلی فناوری اطلاعات معرفی میکنند. کمی بیش از نیمی (51٪) از مدیران ارشد فناوری فکر می کنند که AI/ML اولویتی فوری برای رسیدگی است که فقط با امنیت سایبری مطابقت دارد. این فوریت مستقیماً با فشاری که CIOها برای تأثیرگذاری بر تجارت تحت فشار قرار میگیرند، به جای نگهداری و حفظ عملیاتی مرتبط است. 84 درصد از CIOها اعلام کردند که بیش از هر زمان دیگری بر اساس معیارهای نتیجه کسب و کار مورد ارزیابی قرار می گیرند.
مدیران ارشد فناوری امروزی در حال کار در طوفان نوآوری هستند. پس از سالها گسترش فناوری اطلاعات به سمت مسئولیتهای غیرسنتی، اکنون میبینیم که هوش مصنوعی چگونه مدیران ارشد فناوری اطلاعات را وادار میکند تا به وظایف اصلی خود بازگردند.» این امر ناشی از وعده روشن پذیرش هوش مصنوعی همراه با فشاری است که رهبران فناوری اطلاعات برای اثبات ارزش این سرمایهگذاریها و ارائه نتایج تجاری قابل اندازهگیری با آن مواجه هستند.»
CIOها نسبت به تأثیر هوش مصنوعی خوشبین هستند – 80٪ احساس می کنند که پیشرفت ها و پیشرفت های هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر تجارت آنها خواهد داشت. در عین حال، CIOها سرعت پذیرش و امنیت را مهمترین موانع در مقیاس هوش مصنوعی میدانند. بخشهای بزرگی از سازمانهای آنها آماده هوش مصنوعی نیستند، که مستقیماً بر توانایی فناوری اطلاعات در مقیاس سریع هوش مصنوعی تأثیر میگذارد. به طور خاص، آنها به این موارد اشاره کردند: خطوط تولید جدید (78٪)، خط مشی شرکت / استفاده اخلاقی (76٪)، زنجیره تامین (74٪)، مهارت های فنی فناوری اطلاعات (51٪).
آنچه که با سال های گذشته سازگار باقی مانده است، چالش مداوم فناوری اطلاعات برای اندازه گیری تأثیر است. شصت و یک درصد از CIOها گفتند که نشان دادن بازگشت سرمایه (ROI) با سرمایه گذاری های فناوری بسیار یا بسیار چالش برانگیز است. در حالی که 96 درصد از CIOها افزایش سرمایه گذاری در 12 ماه آینده را پیش بینی می کنند، 42 درصد از پاسخ دهندگان اذعان دارند که انتظار ندارند سرمایه گذاری مثبتی از سرمایه گذاری های هوش مصنوعی برای حداقل دو تا سه سال ببینند.
هوش مصنوعی به عنوان یک مثبت خالص برای پایداری
پایداری یکی از اجزای اصلی نقش CIO است، اما با این واقعیت که 38 درصد از پاسخ دهندگان اذعان دارند که در نتیجه منابعی که به سمت پذیرش هوش مصنوعی کشیده میشوند، پایداری اولویتبندی شده است، تا حدودی پیچیده است. در نهایت، CIOها هوش مصنوعی را یک نکته مثبت خالص برای پایداری میدانند – ۷۸ درصد میگویند که استفاده از هوش مصنوعی، دستیابی به اهداف پایداری فناوری اطلاعات سازمان را آسانتر میکند.
سوالات در مورد سرمایه انسانی و منابع مالی همچنان باقی است
در حالی که CIOها گزارش خوش بینانه ای از آمادگی هوش مصنوعی خود IT دارند، سرمایه گذاری مداوم در هوش مصنوعی می تواند شکاف های بیشتری در منابع انسانی و مالی ایجاد کند. 89 درصد از مدیران ارشد فناوری هشدار میدهند که با افزایش مقیاس فناوریهای هوش مصنوعی، نقش سرمایه انسانی مهمتر میشود. با محدودیت های بودجه مورد انتظار، افزایش تعداد کارمندان برای مطابقت با این جاه طلبی های هوش مصنوعی می تواند چالش برانگیز باشد.
به طور مشابه، در حالی که 96٪ از مدیران ارشد فناوری اطلاعات می گویند که انتظار دارند سرمایه گذاری های هوش مصنوعی در سال آینده افزایش یابد، تنها 20٪ انتظار دارند که بودجه کلی فناوری اطلاعات بیش از 10٪ رشد کند. CIOها اذعان دارند که اکتشاف و پذیرش هوش مصنوعی منابع و توجه را از سایر حوزههای کلیدی فناوری اطلاعات از جمله پذیرش ابری/تحول دیجیتال (48%)، پایداری (38%) و پاداش کارکنان (38%) دور میکند.
وونگ افزود: «فرصتی روشن برای ما وجود دارد تا به کسبوکارها کمک کنیم هوش مصنوعی را درک کنند، مقیاس آن را تسریع کنند و در مورد اینکه چگونه تأثیر این سرمایهگذاریها میتواند به طور مؤثر اندازهگیری شود، توصیه میکنیم». «مشتریان ما در حال حاضر از هوش مصنوعی برای پیشبرد تلاشهای پایداری، امنیت و تحول دیجیتال استفاده میکنند. ما میتوانیم با توسعه استراتژیهای استقرار منسجمی که چالشهای CIO را برطرف میکند، به آنها کمک کنیم تا نتایج بیشتری را به دست آورند.»
مطالعه جهانی مدیران ارشد Lenovo در https://www.lenovo.com/ai-reshaping-it موجود است.