تا میانهی دههی ۱۹۶۰، تحقیق پیرامون هوش مصنوعی به یکی از موضوعهای اصلی دنیای فناوری با سرمایهگذاریهای عظیم تبدیل شد. وزارت دفاع آمریکا یکی از سرمایهگذارهای اصلی پروژههای هوش مصنوعی بود و آزمایشگاههای متعدد نیز در کشورهای دیگر راهاندازی میشدند. محققان هوش مصنوعی در آن سالها با خوشبینی بسیار مشغول فعالیت بودند. هربرت سیمون پیشبینی کرده بود که تا ۲۰ سال بعد، ماشینها توانایی انجام همهی کارهای انسانی را خواهند داشت. مارتین مینسکی نیز اعتقاد داشت پس از یک نسل، چالش توسعهی هوش مصنوعی کاملا از بین خواهد رفت. یکی از بهترین و شناخته شدهترین فناوریهای این بخش IBM Watson نام دارد.
- ماشینهای واکنشی ابتداییترین نوع هوش مصنوعی محسوب میشوند که برای هدفهای محدودی قابل استفاده هستند و در موقعیتهای مختلف نمیتوانند پاسخگو باشند.
- پیشرفت قابلیتهای هوش مصنوعی در طول زمان باعت شده است تا سطح تواناییهای آن با توجه به نوعشان، هوش مصنوعی را به چند دسته تقسیم بندی کند.
- حدود ۵۰ هزار نفر در توسعهی این دیتاست نقش داشتند که کامل شدنش دو سال طول کشید.
- من در این مقاله سعی کردم که تمامی ابعاد مختلف علم هوش مصنوعی را برای شما بازگو کنم تا هوش مصنوعی به زبان ساده برای شما تعریف شود که تمام سوالهای شما از هوش مصنوعی را پوشش دهد، پس در این مقاله با من همراه باشید.
این فناوری، با بررسی سوابق پیشین، فیلمها را بر اساس علاقه و واکنشهای قبلی کاربران پیشنهاد میدهد. هوش مصنوعی، تا پایان دهه، جایگزین ۱۶ درصد مشاغل آمریکایی خواهد شد (فارستر). هوش دارای مفهوم وسیع تری است که این یعنی توانایی عمیق تری برای درک محیط اطراف دارد . با این حال، برای این که بتواند به عنوان هوش مصنوعی به حساب آورده شود، باید تمام اجزایش با یکدیگر در ارتباط باشند.
دنک شاردینگ چیست؟ آشنایی با مفهوم شاردینگ در اتریوم
عملکرد اولیهٔ برنامهنویسی هوش مصنوعی ایجاد ساختار کنترلی مورد لزوم برای محاسبهٔ سمبولیک است. تأثیر قابل توجه این زبانها بر روی توسعه هوش مصنوعی از جمله تواناییهای آنها به عنوان ابزارهای فکر کردن است. به کمک این علم میتوان ماشینها را هوشمند کرد و در زمینههای مختلفی از آنها استفاده کرد. برای پیاده سازی مفاهیم مربوط به هوش مصنوعی، نیازمند برنامه نویسی هستیم. یکی از معروفترین زبانهای برنامه نویسی که در هوش مصنوعی کاربرد دارد، پایتون است. قدرت اصلی پایتون از کتابخانههای آن نشات میگیرد و تنوع این کتابخانهها آنقدر زیاد است که تقریبا انجام هر کاری را با پایتون ممکن کرده است.
سیستمهای خبره (Expert System)
ماشینهای واکنشی ابتداییترین نوع مجله خبری لنوو مگ محسوب میشوند که برای هدفهای محدودی قابل استفاده هستند و در موقعیتهای مختلف نمیتوانند پاسخگو باشند. سپس در کشورمان متخصصین بسیاری به کاوشهای نظری درباره آن پرداختند، به نحوی که بر اساس حجم تولیدات علمی که داشتهایم، به رتبه ۱۳ جهان در زمینه نظریهپردازی Artificial Intelligence دست یافتیم. در ایران زندهیاد، دکتر کارو لوکاس که در سال ۱۳۲۸ در اصفهان دیده به جهان گشود، پیشگام معرفی و توسعه رشته هوشمصنوعی و رباتیک در کشورمان بود. ایشان به جهت فعالیتهای بسیار در رشتههای مختلف علوم محض نظیر محاسبات، ریاضیات، احتمالات و علوم مهندسی نظیر رباتیک، موردتوجه محافل علمی جهان واقع شده بود. دکتر لوکاس از سال ۱۳۸۱ برای تدریس رشته رباتیک و AI، پس از سالها فعالیت علمی در غرب، در دانشگاه تهران برنامههای علمی خود را آغازکرد.
نقش شبکه عصبی در جاهایی که نمیدانیم در حال جستجوی چه چیزی هستیم بسیار کمککننده است مثل تطابق چهره، تشخیص دستخط، راندن خودکار اتومبیل و غیره. این موضوع باعث دقیق تر شدن تصمیمات ماشین و سریعتر شدن پاسخگویی میشود. بازی های رایانه ای از همان ابتدای پیدایش، قسمتی از زمینه تحقیق و پژوهش هوش مصنوعی بوده اند. یکی از اولین نمونه های AI، کامپیوتری کردن بازی Nim در سال ۱۹۴۱ و انتشار آن در ۱۹۴۲ بود. در سال ۱۹۵۱، کریستوفر استراچری توسط ماشین Ferranti Mark 1 دانشگاه منچستر یک برنامه بازی چکرز نوشت؛ دیتریش پرینز هم یک برنامه برای شطرنج ایجاد کرد. برنامه چکرز آرتور ساموئلز که در اواسط دهه ۱۹۵۰ و اوایل ۱۹۶۰ توسعه داده شد، در آخر موفق شد مهارت لازم را برای شکست یک بازیکن آماتور پیدا کند.