شرایط آب و هوایی فضایی که کارمندان در آن جا مشغول هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. عواملی هم چون سرعت جریان هوا، دما، رطوبت و … باید در استاندارد طراحی فضای اداری در نظر گرفته شوند. از همین رو طراحی و نصب یک سیستم تهویه مناسب و استاندارد از اولویت های طراحی می باشد. برای بررسی بهتر و دقیق تر استاندارد طراحی فضای اداری لازم است ابتدا به معرفی انواع دفاتر اداری و نوع چیدمان آن ها بپردازیم.
اصول معماری فضای اداری
استاندارد طراحی فضای اداری از تعیین ابعاد و اندازه اتاق ها آغاز شده و تا تعیین نوع سیستم ها تهویه و سرمایش و گرمایش آن ها ادامه دارد. بسته به نوع فعالیتی که در فضای اداری مورد نظر صورت می گیرد، نوع طراحی و به طبع استاندارد طراحی فضای اداری نیز تغییر می کند. طراحی یک دفتر کار متناسب با استاندارد ها و ضوابط، سلامت روحی و جسمی کارمندان را تضمین کرده و بازدهی را بالا می برد.
نشریه 178 ضوابط طراحی ساختمان های اداری | memarinavaz
سالن کار راحت در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری سالن مانند، مناسب ۲ الی ۶ نفر که نیازمند هم فکری و یا تعامل آنی هستند. هدف از تدوین ضوابط طراحی فضاهای اداری، استفاده بهینه از فضاهای اداری در دستگاه های دولتی و کاهش هزینه ناشی از توسعه ساختمانهای مذکور است. در همین راستا وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری سازمان برنامه و بودجه استانداردها و الگوی ساخت ساختمانهای اداری را تهیه نموده است. رنگ ها تاثیر بسیار مهمی بر محیط اطرافشان دارند و می توانند افراد را تحت تاثیر قرار بدهند.
ضوابط طراحی پارکینگ ها در پروژه های مسکونی و اداری
ساختمان هاي اداري ساختمان هايي هستند که از کنار هم قرارگيري چند واحد اداري به وجود مي آيند و اصلي ترين کاربري ساختمان را تشکيل مي دهند. يک ساختمان اداري با رويکرد پايدار بايد داراي محيط کاري با تکنولوژي پيشرفته و منعطف داشته باشد که شرايط کاري امن، سلامت، راحت، و با دوام، خوشايند و با دسترسي راحت داشته باشد. فضاهاي اداري بايد فضاهاي کافي براي پذيرش لوازم مورد نياز استفاده کنندگان را داشته باشند، همچنين بايد توجه خاصي به جزئيات داخلي، دکوراسيون، فضاهاي ورودي، اتاق هاي کنفرانس و فضاهاي عمومي ديگر داده شود. با استفاده از شرح وظایف و پستهای سازمانی (مصوب سازمان امور اداری و استخدامی کشور)، تعداد کارکنان در ردههای شغلی تعیین میشود. برای بالا بردن روحیه کارمندان و بهبود عملکرد آن ها، این روش بهترین روش طراحی است که پیشنهاد می شود. در این طراحی پلان کارمندان هر زمان که لازم باشد بسته به نوع فعالیتی که خواهند داشت، مکان خود را تغییر داده و همین امر موجب بهبود روحیه آن ها و از بین بردن خستگی می برنامه فیزیکی ساختمان اداری شود.
هم چنین برای ملاقات در فضای بسته به شرط وجود تجهیزات و مبلمان لازم است برای هر شخص تا ۳ متر مربع فضا در نظر گرفته شود. به طور کلی ابعاد مورد نیاز و استاندارد طراحی فضای اداری برای یک دفتر کار معمولی به شرح رو به رو می باشد. ارتفاع ۲.۵ متر مربع و مساحت کلی اتاق ۹ متر مربع و همچنین در هر اتاق برای هر کارمند تا ۵ متر مربع فضا باید در نظر گرفته شود. دفتر کاری مشترک در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری بسته برای ۲ یا ۳ نفر و مناسب فعالیت های با تمرکز متوسط و کارهای گروهی در قالب گروه های کوچک است. اتاق گروهی در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری بسته برای ۴ الی ۱۰ نفر و مناسب برای کار گروهی که ممکن است محرمانه باشد در عین حال نیاز به ارتباط مداوم درون گروهی دارد.
- در عین حال باید توجه داشته باشید از رنگ هایی مانند خاکستری یا رنگ های مرده در فضای اداری استفاده نشود.
- لذا از شروع تا پایان کار می بایست یک تقارن همکاری بین کارفرما و پیمانکار به عنوان طراح و مجری پروژه صورت گیرد.
- مانند اتاقهای کارشناسی یک یا چند نفره، سالنهای کار گروهی، اتاقهای جلسات، بایگانی جاری (در ارتباط با کار اداری)، محل دستگاه فتوکپی، انبار روزمره ، لوازم مصرفی و موارد مشابه.