برخی از اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی در فیس بوک و اینستاگرام اکنون با مشکل جدید و فزاینده ای در پلتفرم های متا مواجه هستند: اخاذی.
بر اساس گزارش جدید از بلومبرگ، کلاهبرداران اکنون محتوای فیسبوک و اینستاگرام را که متعلق به آنها نیست حذف میکنند – و این کار را با استفاده از ابزار مدیریت حقوق متا انجام میدهند که هدف آن کمک به محافظت از آثار سازندگان است.
مجرمان بدخواه به دنبال این هستند که اینفلوئنسرها را مجبور به پرداخت هزاران دلار کنند، و گاهی اوقات خواستار پرداختهای مکرر هستند تا از حذف غیرقانونی در آینده جلوگیری کنند.
طبق اخطار FBI، قربانیان کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال توسط شرکت های حقوقی جعلی مورد تلاقی قرار می گیرند.
باج گیری اینفلوئنسرها با استفاده از ابزارهای خاص متا
گزارش جدید بلومبرگ بر روی تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در خاورمیانه متمرکز است که متوجه می شوند محتوای آنها از طریق ابزار مدیریت حقوق متا به دلیل مشکلات کپی رایت ناموجود حذف می شود. هنگامی که این سازندگان با مخاطبی که از طریق سیستم متا حذف را صادر کرده بود، تماس گرفتند، کلاهبردار پشت اعتصاب حق نسخهبرداری اعتراف کرد که مشکل حق چاپ واقعی وجود ندارد – و سپس سعی کرد از آنها باجگیری کند.
به نظر می رسد این روش تقلبی در پلتفرم های رسانه های اجتماعی در حال افزایش است، بنابراین کلاهبرداران احتمال بیشتری برای موفقیت در طرح حق چاپ جعلی خود دارند.
یکی از اینفلوئنسرها از عراق اظهار داشت که کلاهبردار پیشنهاد داده است تا محتوایی را که حذف کرده بود به قیمت 3000 دلار بازیابی کند. علاوه بر این، کلاهبردار پیشنهاد داد در ازای پرداخت مکرر 1000 دلار در ماه یا پیش پرداخت 7000 دلار در سال از صدور درخواست های حذف جعلی برای محتوای خود جلوگیری کند.
کلاهبرداران مدتهاست که سعی کردهاند از کپی رایت برای اخاذی از کاربران فیسبوک سوء استفاده کنند. با این حال، بیشتر تلاشها را میتوان نادیده گرفت زیرا معمولاً شامل این موارد میشوند فیشینگ ایمیل وانمود کرد که اهل شرکت است.
سرعت نور قابل اندازه گیری
با این حال، باهوش ترین کلاهبرداران اکنون می توانند با فروش دسترسی در بازار سیاه، به Meta Rights Manager، ابزاری که نیاز به تایید متا دارد، دسترسی پیدا کنند. با استفاده از این ابزار، کاربران با تهدید به حذف کپی رایت باج گیری نمی شوند. در عوض، حذف اتفاق می افتد، که باج گیری را بسیار آسان می کند.
حذف جعلی حق نسخه برداری در رسانه های اجتماعی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است
سازندگان محتوا اغلب مجبورند با بازیگران بدی که آثارشان را از پلتفرم های آنلاین می دزدند و آن را به عنوان کار خود آپلود می کنند، مقابله کنند. اغلب اوقات، این افراد از این محتوا برای کسب سود سوء استفاده می کنند و از سازندگان اصلی پول می دزدند.
برای کمک به مبارزه با این پدیده، بسیاری از پلتفرمها در طول سالها ابزارهای حقوق و مدیریت حق چاپ را برای سازندگان محتوا و شرکتهای بزرگ ارائه کردهاند. اساساً، این ابزارها به سازندگان محتوا کمک میکنند تا با اختصاص مالکیت به بخشهای خاصی از محتوا، رویکردی فعالانه داشته باشند. از آنجا، این سازندگان می توانند زمانی که آپلود محتوای آنها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی شناسایی می شود، دستور حذف محتوا را صادر کنند.
با این حال، کلاهبرداران کشف کردهاند که میتوانند از این ابزارها استفاده کنند، اما با آپلود محتوای دزدیده شده به عنوان متعلق به خود، و سپس پلتفرم دزد را به عنوان مالک قانونی معرفی میکند.
و این فقط در سیستم عامل های متا اتفاق نمی افتد. این متأسفانه یک اتفاق نسبتاً رایج بوده است تمرین در YouTube از طریق ابزار مدیریت حق چاپ پلتفرم برای سازندگان.
یک حادثه خاص مربوط به ادعاهای جعلی حق نسخه برداری در مورد موسیقی در YouTube نشان می دهد که چقدر این طرح برای این کلاهبرداران سودآور شده است. همانطور که Mashable گزارش داد گزارش شده است در سال 2022، دو کلاهبردار با ادعای آهنگ های نامرتبط از طریق سیستم Content ID YouTube بیش از 23 میلیون دلار را سرقت کردند.
و با مشوق هایی برای کلاهبرداران، قرار گرفتن در معرض سوء استفاده ممکن است بدتر شود تا زمانی که پلتفرم های رسانه های اجتماعی در دور نگه داشتن این افراد بد از ابزارهای مدیریت حق چاپ خود بهتر عمل کنند.
Mashable برای نظر دادن با متا تماس گرفته است و در صورت شنیدن پاسخ بهروزرسانی خواهیم کرد.