جیمز ارل جونز متأسفانه این هفته در سن 93 سالگی درگذشت و یکی از غنیترین میراثهای سرگرمی روی صحنه و پردههای بزرگ و کوچک را پشت سر گذاشت. اما طرفداران کهکشان بسیار دور، جونز را برای همیشه به خاطر مشارکت حیاتی اش در دارث ویدر به یاد خواهند آورد، جایی که صدای باریتون قدرتمند او بود که یکی از بزرگترین چهره های تراژیک فرهنگ پاپ را در ظاهرش تعریف کرد.
اما در حالی که بسیاری از عوامل و خلاقیتها مسئول همه چیز در مورد ویدر هستند – از عملکرد فیزیکی دیوید بروس، طراحی افسانهای رالف مککواری، تا کارهای دهها نویسنده متقابل رسانهای که مسئول معروفترین خطوط ویدر هستند، تعداد کمی از آنها میتوانستند چنین باشند. قدرتمند به عنوان… اگر درک دقیق جونز از حضور ویدر نبود، فراموش شدنی بود. به عنوان ویدر، جونز میتوانست هر لحظه از تراژدی به خشم، از تهدید مهارشده به طنز سیاه گزنده بپرد، و برای همیشه قلب انسان را به خودکارهایی که پشت زره ویدر میتپیدند، و چهرهای نامرئی به مردی که زیر نقابش بود، بخشید. در اینجا برخی از خوانده های مورد علاقه ما از زمان جونز به عنوان ویدر آمده است: ترکیبی از خنده دار تا قدرتمند، دلخراش تا ترسناک، خطوط بزرگ و کوچک که برای همیشه در ذهن بینندگان حک می شود. جنگ ستارگان طرفداران
افتخار: “من می خواهم شورشیان را بیابم و شناسایی کنم، اگر این به معنای جستجو در تمام خانه های سیستم است.” (ویژه تعطیلات جنگ ستارگان)
تنها خط ویدر در فیلم معروف ویژه تعطیلات جنگ ستارگان نه خیلی – این یک خط است که روی تصاویر آرشیوی دوبله شده است امید جدید، برای از بین بردن تهدید باقی مانده در پشت بقیه ویژه. اما این فقط خاص است زیرا این اولین بار در این فرنچایز است که جونز به طور خاص برای بازی خود در نقش ویدر اعتبار دارد. مشخص است که این بازیگر در آن زمان برای ایفای نقش ویدر دستمزد بسیار کمی دریافت کرد و مدتی طول کشید تا اکران شود. بازگشت جدی در سه گانه اصلی او حتی اعتبار می گیرد. شاید تنها چیزی بود تعطیلات ویژه او را می توان به خاطر انجام کار درست به یاد آورد.
“پس من خواهم کرد” مرگ “شجاع از بسیاری از مردم.” (“گرگ و میش شاگرد” شورشیان جنگ ستارگان)
جونز روی بریف ویدر کار کرد شورشیان نگاه تقریباً در هر نقطه اینجا قابل توجه است، اما این نه تنها یک بازگشت باورنکردنی است – برای تحقیر یک کودک، همه مردم – بلکه نق زدن جونز ادعا می کند که تأکید بر “مرگ” کاملاً وحشیانه است.
پوزش پذیرفته شد سروان نیدا. (امپراتوری پاسخ می دهد)
شهرت ویدر به وحشی بودن تنها با شهرت او به خاطر کمی گستاخ بودن مطابقت دارد، و هر بار که جونز تسلیم آن میشود، این یک رفتار است. لحن ملایمتر در اینجا، درک قدم زدن او در حالی که او با دقت از روی جسد ندا گام برمیدارد، با توجه به فیلمهای قبلی، این لحظه فقط یک لحظه به نظر میرسد. خیلی آناکین.
“شما بخشی از اتحاد شورشیان و یک خائن هستید. او را بردارید!” (امید جدید)
شما می توانید استدلال کنید که از این زود است جنگ ستارگانجونز ممکن است هنوز محدوده ای برای تعریف شخصیت ویدر پیدا نکرده باشد، اما هنوز چیز جالبی در مورد احساسات در این خطوط وجود دارد. به ندرت شنیدهایم که ویدر اینقدر آشکارا عصبانی باشد، چه رسد به شلیکی که او در دستور جدایی وارد میکند.
“تاثیرگذار. بسیار تاثیرگذار.” (امپراتوری پاسخ می دهد)
بار دیگر، ویدر زمانی که صدای باریتون معمولی که توسط جونز به او داده میشود، همیشه در بهترین حالت خود قرار دارد، و این واقعاً نشان میدهد که چگونه او اولین “تأثیرگذار” خود را در اینجا بیرون میکشد، زمانی که لوک سعی میکند از آن خارج شود. لوله های محفظه فریزر
“نهااا!” (انتقام سیث)
نگاه کنید: این ممکن است با توجه به میراث میم او بحث برانگیز باشد، اما رد کردن، در واقع خوب است! این یک انتقال کامل و بسیار غم انگیز است بین مردی که آناکین بود و آنچه که در نقش دارث ویدر تبدیل شد. غرغر دردناک و غرغری که قبل از اینکه فریاد بزند بیرون داد، و همانطور که ادامه میداد کمی تکان میخورد. بله، ناخواسته خنده دار است، اما همچنین بسیار خوب است.
“وقتی شما را ترک کردم، فقط یک یادگیرنده بودم و اکنون معلم هستم.” (امید جدید)
جونز گاهی اوقات ریتم خوبی به ویدر می دهد، به خصوص V امید جدید، جایی که خطوط او با لحنی بالا و پایین می روند که ماهیت غیرانسانی ویدر را به عنوان یک شخصیت بیشتر تقویت می کند. اما این باعث می شود که اظهارات او هنگام مواجهه دوباره با اوبی وان نیز بسیار جالب باشد: یک تکبر آرام در سرعت او اضافه می کند: “اکنون من اینجا “من استاد هستم”.
“من معامله را تغییر خواهم داد. او نماز می خواند “من دیگر آن را تغییر نمی دهم.” (امپراتوری پاسخ می دهد)
به هر حال این یک آهنگ عالی است، اما جونز با تاکید بر غرغر کوچک زیر کلمه “دعا برای من” آن را آواز می کند. در آن لحظه به اندازه کافی تهدید وجود دارد که همه چیز را بفروشد بدون اینکه ویدر مجبور باشد صدایش را بلند کند تا به شدت انفجاری باشد.
“اگر به سمت تاریک نروید… شاید او بخواهد!” (بازگشت جدی)
تمام این سخنرانی، زمانی که ویدر سعی میکند لوک را از سایههای زیر تخت امپراتور در دوئل سرنوشتسازشان بیرون بیاورد، بسیار درخشان اجرا میشود، اما این خط پایانی است که باعث میشود لوک تسلیم خشم خود شود که تهدیدی کامل را ایجاد میکند. جونز در آخرین «شاید بخواهی» لحنی تقریباً استاکاتو دارد، گویی هر کلمه چاقویی است که به سمت لوک پرتاب شده است.
“استادت تو را فریب داد تا متقاعدت کند که می توانی جدی شوی.” (“محاصره لوتال”، شورشیان جنگ ستارگان)
ویدر برای همیشه بود بنابراین منظورم برای عزرای بیچاره هر زمان که راههایشان تلاقی می کرد شورشیان. وقتی میخواهید خود را با یک شمشیر نوری سلاخی کنید، این چیز دیوانهکنندهای است که به یک بچه بگویید! اما این چیز بسیار خوبی است، زیرا جونز بیشتر آهنگهایش را معمولی و بی سر و صدا مینوازد تا اینکه در لحظهای که «جدی» میگوید، آن غرغر کوچک را بیرون میدهد، گویی از این کلمه منزجر شده است.
“نه… من “من پدرت هستم.” (امپراتوری پاسخ می دهد)
بدون این مورد نمیتوانید این فهرست را بسازید. را این خط از سری Vader است، حتی اگر همه نیمی از زمان آن را اشتباه به خاطر بیاورند. اما این خط بیش از دلایل خوبی برای میراث نمادین خود، فراتر از شوک اولیه تحول دارد: جونز آن را با لحنی عالی و تقریباً آرزومند ارائه میکند، در حالی که تلاش میکند لاک را متقاعد کند که به او بپیوندد. این مقدار کمی از گرما وجود دارد که او در حالی که خط طولانی می شود به “من” القا می کند که ما را شگفت زده می کند.
“چی!؟” (امید جدید)
او دوست دارد انتقام سیث“نه!” این بیشتر میراثی به عنوان میم دارد تا به عنوان یک خط ویژه خوب برای ویدر، اما مانند بسیاری از لحظات در… امید جدیداین شخصیتی است که در نحوه بازی جونز بسیار عجیب به نظر می رسد. آنطور که ویدر اغلب آن را به تصویر می کشد، عصبانی نیست، و مردد نیست: این یک فریاد کوتاه و تند شوکه کننده است، و شنیدن از او واقعاً فریاد عجیبی است.
“شاید بتوانم راه های جدیدی برای ایجاد انگیزه در آنها پیدا کنم.” (بازگشت جدی)
جونز در بیان احساسات ناگهانی از ویدر عالی بود، و این لحظه یکی از اولین لحظات است. بازگشت جدی این استثنا نیست. وقتی موف گرگرود را قلدری می کند، لحن تقریباً شادی آور است، و تهدید آشکاری که او در “محرک” در اینجا القا می کند، تقریباً بیش از هر چیز دیگری خنده پنهان دارد: این مردی است که کنترل کامل اوضاع را در اختیار دارد و می خواهد شما بدانید. آن را
“مواظب باش، مدیر، جاه طلبی هایت را خفه نکنی.” (Rogue One: A Star Wars Story)
این لحظه در روژ وانگاهی اوقات از این فیلم انتقاد می شود که کمی بیش از حد است، اما این فیلم کاملاً با شخصیت ویدر مطابقت دارد، به خصوص شخصیت ویدر که در این زمینه در زمینه نحوه مشاهده آناکین در فیلم های مقدماتی معرفی شده است. این ترکیبی عالی از لاف زدن آناکین و لذت ویدر از قدرتش است.
“آناکین اسکای واکر ضعیف بود. تو او را نابود کردی.” (کارآموز شافک، شورشیان جنگ ستارگان)
در چنین خط کوتاهی در اینجا چیزهای زیادی می گذرد، و جونز، یک بار دیگر، در تقطیر جزئیات دقیق آن ماهر است. تحقیر او برای نام سابق خود، “ضعیف” غرغر که نشان دهنده نفرت او از خود است، بلافاصله با وضوح و صراحت نسبی او در تضاد قرار می گیرد، زمانی که او این موضوع را با “من او را خراب کردم” دنبال می کند، که آن را غم انگیزتر می کند.
“برای من خیلی دیر است پسر.” (بازگشت جدی)
این یک فهرست شمارهدار نیست – همه این خطخوانیها جذاب هستند، و این گواهی بر میراث جونز است که تقریباً هر خط دیگری از او بوده است. جنگ ستارگان این به خودی خود یک فیلم نمادین است – اما ما بهترین عملکرد شخصی را برای پایان در اینجا ذخیره می کنیم. وقتی لوک از پدرش التماس میکند که پس از دستگیری عمدی در اندور به نور بازگردد، مکثی که ویدر قبل از اینکه به او بگوید خیلی دیر شده انجام میدهد، وزنی که او به کلمه «پسرم» اضافه میکند، همه اینها کاملاً غم انگیز است. او سایهای از ویدر است که تا به این لحظه در این سهگانه چیز زیادی ندیدهایم و جونز نقش ترسناک را به خوبی بازی میکند.
آیا می خواهید از اخبار io9 بیشتر بدانید؟ ببینید آخرین قسمتهای مارول، جنگ ستارگان و پیشتازان فضا چه زمانی منتشر میشوند، چه چیزی در دنیای DC در فیلم و تلویزیون اتفاق میافتد، و هر آنچه که باید درباره آینده Doctor Who بدانید.