از آنجایی که جنرال موتورز خودروساز دیترویت در سال 2016، توسعه دهنده فناوری خودران سانفرانسیسکو، کروز را خریداری کرد و بیش از 8 میلیارد دلار برای ایجاد یک سرویس روباتاکسی سرمایه گذاری کرد. اکنون GM در حال خاموش کردن اسپیگوت است.
مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز امروز در تماسی با سرمایه گذاران گفت که این شرکت دیگر در کروز و خدمات روباتاکسی آن سرمایه گذاری نخواهد کرد. در عوض، جنرال موتورز میگوید تلاشهای خودران کروز را با تیمهای خود که بر ویژگیهای کمک راننده متمرکز هستند، ترکیب خواهد کرد. مدیرعامل گفت، در نهایت، تیم مشترک وسایل نقلیه خودران “شخصی” خواهد ساخت.
بارا در این تماس گفت: «با توجه به زمان و هزینه قابل توجهی که برای توسعه کسب و کار روباتاکسی در یک بازار رقابتی فزاینده لازم است، پیوستن به نیروها کارآمدتر و در نتیجه با اولویت های تخصیص سرمایه ما سازگار خواهد بود.»
مارک ویتن، مدیرعامل کروز در بیانیه ای ایمیلی به WIRED گفت که این شرکت و هیئت مدیره آن “در مراحل بعدی با جنرال موتورز همکاری نزدیک دارند.”
سفر دریایی چند ماه نامشخص داشت. پاییز گذشته، این شرکت خدمات روباتاکسی را در سانفرانسیسکو، فینیکس و آستین، تگزاس اجرا میکرد و در حال آمادهسازی برای راهاندازی آنها در شهرهای بیشتری است. سپس، در اکتبر سال 2023، یک عابر پیاده در سانفرانسیسکو با خودروی کروز برخورد کرد، که سپس توسط یک وسیله نقلیه انسانی مورد اصابت قرار گرفت. هفتهها بعد، مشخص شد که کارمندان کروز به رگولاتوری فاش نکردهاند که یک وسیله نقلیه شرکتی عابران پیاده را بیش از 20 فوت کشیده و آنها را به شدت مجروح کرده است. مقامات کالیفرنیا مجوز این شرکت را برای استفاده از خودروهای خودران خود در این ایالت پس گرفتند و کروز فعالیت خود را در سراسر کشور به حالت تعلیق درآورد.
کروز به طور کامل پس از تصادف بهبود نیافته است، که منتقدان می گویند نشان دهنده یک رویکرد ناقص در ایمنی است. شرکت روباتاکسی میلیون ها جریمه مربوط به این حادثه را به مقامات فدرال و ایالتی پرداخت کرد. 9 نفر از مدیران ارشد و موسس و مدیر عامل شرکت کایل وگت کنار رفتند و جنرال موتورز در نهایت نزدیک به یک چهارم از کارکنان کروز را اخراج کرد. کروز تابستان امسال آزمایشات محدودی را در چند شهر آغاز کرد، اما به ارائه خدمات مشابه Uber بازنگشته است.
بارا روز سه شنبه به تحلیلگران گفت که جنرال موتورز دریافته است که استقرار و نگهداری ناوگان روباتاکسی خود بسیار گران بوده و از فعالیت اصلی سازنده یعنی ساخت و فروش خودرو فاصله دارد.
وگت بعدازظهر سهشنبه به X پست کرد: «اگر قبلاً واضح نبود، اکنون مشخص است: جنرال موتورز یک دسته عروسک است.
بعد چه می آید؟
اکنون از فناوری کروز برای تقویت فناوری سوپر کروز این شرکت استفاده میشود، که برای انجام برخی وظایف رانندگی بدون دست – حفظ خطوط، تغییر خط و ترمز اضطراری – در بزرگراههای منتخب طراحی شده است. به رانندگان هشدار داده میشود که هنگام استفاده از سوپر کروز، که نمیتواند به صورت خودکار رانندگی کند، همیشه هوشیار بمانند.
در نهایت، جنرال موتورز قصد دارد وسایل نقلیه “سطح 4” را به خریداران خودرو بفروشد که می توانند در برخی جاده ها، اما نه در همه جاده ها، به طور کاملاً مستقل رانندگی کنند. بارا به تحلیلگران گفت: “ما می دانیم که مردم در همه جا دوست دارند ماشین شخصی خود را برانند، اما نه در همه شرایط.”
جنرال موتورز مالک 90 درصد کروز است و می گوید با سایر سهامداران برای مالکیت بیش از 97 درصد از شرکت به توافق رسیده است. جنرال موتورز کروز را به عنوان بخشی از این تلاش “تجدید ساختار و تمرکز” خواهد کرد، اما بارا نمی تواند بگوید که آیا ترتیبات جدید منجر به اخراج کارکنان خواهد شد یا خیر.