یکی از بیش از 52000 ویدیوی زنانی که از فیلتر «تضادت چیست» در TikTok استفاده میکنند، شروع میشود: «شما زشت نیستید، فقط مطابق کنتراست صورتتان آرایش نمیکنید».
روند TikTok “Beetlejuice Lips” چین و چروک های طبیعی لب های شما را جشن می گیرد
آخرین روند در فیلترهای زیبایی، ناامنی زنان را برای فروش محصولات نشان می دهد و کاربران را تشویق می کند تا چهره خود را بر اساس تضاد بین ویژگی های خود رتبه بندی کنند. این فیلتر صورت شما را به سیاه و سفید تبدیل می کند و مدلی را ارائه می دهد که چهره ها را به انواع کنتراست بالا، متوسط و کم طبقه بندی می کند. با این حال، استاندارد مقایسه ریشه در ایده آل های زیبایی اروپایی دارد و تنها سه گزینه رنگ پوست را ارائه می دهد: روشن، متوسط و تیره. پیشنهاد میشود که هر چه ویژگیهای شما روی پوست شما تیرهتر باشد، کنتراست بیشتری را به خود اختصاص دهید. هر سطح کنتراست با یک سبک آرایش توصیه شده مرتبط است – کنتراست کم ظاهری ظریف تر را می طلبد، در حالی که کنتراست بالا به سمت آرایش جسورتر و چشمگیرتر متمایل می شود.
در ویدئویی که بیش از 5 میلیون بار دیده شده است، سازنده فیلتر، @alieenorیک میکاپ آرتیست فرانسوی می گوید: “به عنوان فردی که اعتماد به نفس بسیار پایینی دارد، این یکی از ماموریت های من بر روی زمین است تا به زنان کمک کنم تا به خودشان اعتماد داشته باشند. به آنها کمک کنم از آرایش به نفع خود استفاده کنند و نه علیه آنها.” او نظریه کنتراست را به عنوان ابزاری برای رهایی از ناامنی و اضطراب ترویج می کند در نهایت احساس زیبایی کنید.
منطق او، مانند هر روند زیبایی در TikTok، به طور مضری ارزش خود را با ظاهر ترکیب می کند – و زیبایی سفید اروپایی را بیش از هر چیز دیگری به ارمغان می آورد.
او میگوید: «این مهم است که درباره خودتان بدانید. او توضیح می دهد: “اگر رنگ پوستی با کنتراست بالا دارید… برای اینکه صورت متعادلی داشته باشید، باید به نوعی تراکم اضافه کنید. اگر اینطور نیست، اشکالی ندارد. می دانید که چرا مات به نظر می رسید.” او در مورد اینکه چگونه کشف تئوری کنتراست به او کمک کرد تا بفهمد که “این آرایش برای من نیست، و به این دلیل نیست که من زیبا نیستم.”
داستان های برتر Mashable
در حالی که @alieenor ممکن است این فیلتر را با حسن نیت ایجاد کرده باشد تا به زنان کمک کند اعتماد به نفس داشته باشند، او درگیر یک ایدئولوژی خطرناک است که به هر قیمتی «احساس زیبا» را تقویت می کند. در سالهای اخیر، صنعت زیبایی به طرز هوشمندانهای زیبایی را به عنوان نوعی مراقبت از خود تغییر داده است و به همه ما این بهانه را میدهد که «احساس خوبی به من میدهد!»
کندی، گوا شا، آب برنج، و موارد دیگر: چگونه زیبایی فرهنگی دزدیده شده باعث سوختن ویدئوهای ویروسی می شود
قرار دادن نظریه تنوع به عنوان راه حلی سریع برای اعتماد به نفس پایین، پیامی مضر به ویژه برای دختران نوجوان ارسال می کند – به ویژه در محیطی که الگوریتم ها از ناامنی های آنها سوء استفاده می کنند. یک گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال 2021 نشان داد که از هر پنج دختر نوجوان، یک دختر به طور مداوم احساس غمگینی و ناامیدی می کند، که از سال 2011 افزایش 21 درصدی را نشان می دهد.
تعابیر سازنده @alieenor از کنتراست متوسط، کم و زیاد به ترتیب 11.7 میلیون، 1.7 میلیون و 7.2 میلیون بازدید به دست آورد. علیرغم محبوبیت نظریه تنوع در پلتفرم، با انتقادهای قابل توجهی مواجه است.
آرایشگر مونیکا راوینچاندران در ویدئویی گفت: “این یکی دیگر از ترندهای تقلبی است که فقط برای پوست های روشن کار می کند، و من قصد دارم آن را با انجام آرایش با کنتراست بالا در مقابل کنتراست متوسط روی پوست قهوه ای به شما ثابت کنم.” او ادامه می دهد که برچسب زدن به افراد واقعاً تیره پوست به عنوان کنتراست کم، “کل آرایش دختر سیاه پوست پر زرق و برق را باطل می کند.”
راوینچاندران ادامه داد: «دلیلی وجود دارد که آرایش عروسی دسی و دختران سیاهپوست در بریتانیا همه زرق و برق را می خورند. “پوست قهوه ای در آرایش با کنتراست بالا از بین می رود. پوست تیره تر نور بیشتری را جذب می کند، بنابراین ما در واقع به ابعاد بیشتری نیاز داریم و می توانیم رنگ بیشتری به خود بگیریم.” با مشخص کردن اینکه چه نوع آرایشی برای رنگ پوست های مختلف مناسب است، منتقدان استدلال می کنند که این تئوری همچنین به طور ضمنی دیکته می کند که چه چیزی با رنگ های خاص پوست مناسب نیست – اساساً آن انتخاب ها را غیرجذاب یا نامطلوب می دانند.
در تاریخ طولانی ترندهای زیبایی در TikTok، نظریه کنتراست چیز جدیدی نیست. و راه او را دنبال می کند تجزیه و تحلیل رنگ، فیلتر ابرو، و فیلتر تناسب صورت کامل. زمان آن رسیده که بی طرفی بدن لحظه ویروسی خود را داشته باشد. اما نامزدی مانند این برای شکستن الگوریتم TikTok کار سختی خواهد داشت، به خصوص که باعث فروش محصولات نمی شود یا به سازندگان اجازه نمی دهد از تبلیغ محصولات زیبایی کمیسیون دریافت کنند.