در ابتدا به تعریف مستقیم دو لغت نامه معتبر یعنی مریام وبستر و آکسفورد میپردازیم و سپس تعاریف مختلفی از مورخان و منتقدان را ارائه میکنیم. تکنولوژی چیست؟ تکنولوژی یا فناوری شیوه و شگرد ساخت و کاربرد ابزار، دستگاهها، مادهها و فرایندهایی است که معضل های انسان را برطرف می کند به عبارتی، تکنولوژی فعالیتی انسانی است و از همین رو کهن تر از دانش و مهندسی است. سواد دیجیتال فناوری یا سواد دیجیتال تکنولوژی شامل مهارت در استفاده از دستگاه های دیجیتال (تلفن های هوشمند، لپ تاپ، تبلت) برای دسترسی به اینترنت، جهت کشف، ایجاد، بررسی، ارزیابی و استفاده از اطلاعات از طریق پلتفرم های دیجیتال مختلف است. در بیرون نیز، به دلیل اشباع شدن فضای سرمایه گذاری در کشورهای پیشرفته، سرمایه گذاران غربی و شرکتهای بین المللی به همکاری مشترک و سرمایه گذاری در این کشورها راغب بودهاند. بعضی با مدیریت کارا و موثر، همکاری نزدیک بین مراکز تحقیقاتی و صنایع، توجه به فعالیتهای تحقیق و توسعه و حمایت موثر دولت، می توان درصد احتمال شکست در انتقال فناوری را به حداقل رساند. آیا تا به حال اسمِ چنین تکنولوژی به گوشِ شما خورده است؟ این فناوری به سرعت در حالِ توسعه است و قرار است منجر به اتصالِ دستگاههای مختلف بشود.
- از سوی دیگر، “سواد فناوری” با بهره برداری حداکثری از تکنولوژی سروکار دارد.
- پدیدارها فراسوی خیر وشرها، پسندوناپسندها، مفروضات و تیوریسازیها و جهت گیریهای سیاسی، ایدیولوژیک و تیولوژیک ما هستند.
- پیوست یک کتاب، فهرستی از منابع اطلاعاتی مفید در فاز تحقیقات بازار (همچون سازمانها، انتشارات و منابع اینترنتی) را معرفی میکند و پیوست دو، نمونهی کاملی از قراردادهای ترکیبی امتیاز را ارائه مینماید.
- این پدیده در توسعه سیستم های اقتصادی پیشرفته تر ( شامل سیستم اقتصاد جهانی کنونی) کمک کرده است و همچنین امکان ظهور طبقه مرفه را نیز فراهم کرده است.
انقلاب صنعتی به جامعه پراکنده خانخانی و زمینداری خاتمه داد و جامعه صنعتی متمرکز امروزی را جانشین کرد. شدت تلاشهای بومی و فرایند یادگیری تکنولوژیک در سرعت بخشیدن به روند تسلط و احاطه یافتن بر فناوری وارداتی و بومی نمودن آن نقش دارند. تجارب کشورهای در حال توسعه بیانگر آن است که یادگیری تکنولوژیک عموماً از تکنولوژی های بالغ و جا افتاده شروع می شود. مراحل تاریخی یادگیری تکنولوژیک در کشورهایی که با تأخیر صنعتی مواجه می شوند، از سه مرحله مهندسی، توسعه و تحقیق می گذرد. این روال برعکس روال کشورهای صاحب فناوری است که به صورت تحقیق، توسعه و مهندسی می باشد. دانشمندان و مهندسان عمدتا ترجیح می دهند تا تکنولوژی را به جای چیز هایی که مردم آن ها را تولید و از آن ها استفاده می کنند به صورت علم کاربردی تعریف کنند.
تفاوت مدیریت منابع انسانی و توسعه منابع انسانی چیست؟
من در نگارش این کتاب، سه گروه را مشخصاً به عنوان خوانندگان اصلی کتاب مدنظر داشتهام. اولین گروه شامل افرادی است که در شرکتهای خود از مالکیت معنوی برخوردارند و از آن بهره میبرند ولی هنوز نیاز و زمان کافی برای تدوین و پیادهسازی یک استراتژی جدی را در این حوزه نداشتهاند. امیدوارم این گروه از خوانندگان با مطالعهی این کتاب بتوانند شناخت اولیهی مناسبی از تمامی ابعاد قراردادهای امتیاز به دست آورند.
تکنولوژِی چیست؟
در عصر پیشرفته ما، هنوز هم این تکنولوژی است که جانمان را نجات میدهد. از حالا خود را برای علوم آینده آماده میکنیم و منتظر سفر به کرات دیگر هستیم. همان نجات دهندهای که وقتی زمین به یک گوی مجله خبری لنوو مگ آتشین تبدیل شود، ما نسل خودمان را به یک سیاره امنتر انتقال دادهایم. شاید برایتان عجیب باشد ولی تکنولوژی آینده از تکنولوژی گذشته محافظت میکند، و این یعنی تکنولوژی همیشه در خدمت بشریت است.
سواد رسانه ای در مقابل سواد فناوری
بدون استفاده از کارشناسان انتقال تکنولوژی و اصول مدیریت تکنولوژی، معمولاً عمل انتقال یا اصولاً صورت نمیگیرد و یا انتقال تکنولوژی مربوطه بصورت ناقص و نیمبند انجام می شود. نسل امروز، ممکن است تصور کند که هیچ وقت چیزی برای گفتن نداشته و بایستی که از صفر شروع کند. تکرار این از صفر شروع کردن ها خود بحران های فردی و اجتماعی را دامن می زند و عدم تعادل ها را استمرار می بخشد. در توسعه منابع انسانی، همواره بایستی ظرفیتهای جدید انسانی را شناخت، تا توسعه قابلیتها و کیفیتهای انسانی بهصورت یک فرآیند دائمی انجام شود. تمامی اجناس سایت از وارد کنندگان اصلی برند ها و تولید کنندگان داخلی تهیه و به فروش می رسد.