کارشناسان معتقدند که این عملیات در چین است و بر یک سیستم حمل و نقل مستقیم متکی است. زک ادواردز، محقق ارشد تهدید در شرکت امنیت سایبری Silent Push که متخصص در اکوسیستم های داده آنلاین است، می گوید: «احتمالاً این فقط یک شرکت حمل و نقل است که محصولات بحث برانگیز یا غیرقانونی را می فروشد.
ادواردز توضیح میدهد که شرکتهای حملونقل معمولاً منتظر میمانند تا مشتری سفارش دهد، سپس کالا را از خردهفروشان آنلاین ارزان خریداری میکند، آن را دوباره بستهبندی میکند و برای مشتریان ارسال میکند. ادواردز میگوید اپراتور پشت شبکه احتمالاً صدها وبسایت ایجاد میکند، نشانهگذاری متوسطی را برای محصولات اعمال میکند و صفحات فیسبوک را برای تبلیغ موارد خود میچرخاند. ادواردز میگوید: «حتی اگر برخی از سایتها یا تبلیغات شناسایی و حذف شوند، برخی دیگر به کار خود ادامه میدهند. “این یک رویکرد اسپری و دعا است.”
متا به صراحت تبلیغاتی را که سلاح ها، صدا خفه کن ها و تغییرات مرتبط را تبلیغ می کنند ممنوع می کند. به گفته متا، تبلیغات توسط یک سیستم خودکار با پشتیبانی ناظران انسانی بررسی می شود. با این حال، اجرا متناقض بوده است: در حالی که حداقل 74 کمپین تبلیغاتی در تحلیل ما به دلیل نقض شرایط پلتفرمها حذف شدهاند، به نظر میرسد بقیه با موفقیت اجرا شدهاند.
پس از تماس WIRED با متا، شرکت اعلام کرد که تبلیغات و حسابهای تبلیغاتی مرتبط را حذف کرده است. با این حال، جستجوی سریع در کتابخانه تبلیغات متا نشان داد که تبلیغات تقریباً یکسانی از آن زمان منتشر شده است.
دانیل رابرتز، سخنگوی متا در بیانیهای نوشت: «بازیگران بد دائماً تاکتیکهای خود را برای اجتناب از اجرا تغییر میدهند، به همین دلیل است که ما همچنان به سرمایهگذاری بر روی ابزارها و فناوری برای کمک به شناسایی و حذف محتوای مسدود شده ادامه میدهیم».
رابرتز میگوید بسیاری از تبلیغات گزارششده توسط WIRED درگیر کم بوده یا اصلاً درگیر نشدهاند، که نشان میدهد افراد کمی اصلاً این محتوا را دیدهاند. با این حال، حداقل دو آگهی بررسی شده توسط WIRED هزاران نظر داشت، از جمله اتهاماتی مبنی بر اینکه این یک تله ATF است، شکایاتی از سوی خریداران خودشناس که محصولاتشان هرگز به دستشان نرسید، و حتی گواهیهایی از سوی دیگران که ادعا میکردند این کالا طبق آگهی کار میکند. WIRED با چندین نظر دهنده تماس گرفت که گفتند محصول را خریداری کرده اند و هیچ کدام پاسخ ندادند.
این تبلیغات مورد توجه مقامات وزارت دفاع آمریکا نیز قرار گرفته است. یک ارائه داخلی به کارکنان پنتاگون، که توسط WIRED مشاهده شد، ادعا می کند که تبلیغات هدفمند برای فیلتر سوخت به پرسنل ارتش ایالات متحده در رایانه دولتی در پنتاگون ارائه شده است. این ارائه که یکی از منابع می گوید برای افسران ارشد، از جمله افسر ارشد اطلاعات ارتش ایالات متحده ارائه شده است، نشانه هایی را در مورد نحوه استفاده از الگوریتم های رسانه های اجتماعی برای هدف قرار دادن اعضای خدمات به همراه داشت.
کتابخانه متا تبلیغات شفافیت محدودی را ارائه میکند و دقیقاً مشخص نیست که این تبلیغات چگونه هدف قرار میگیرند. محققان اشاره میکنند که ابزارهای قدرتمند متا تبلیغاتی که به تبلیغکنندگان اجازه میدهد با استفاده از گزینههای هدفگیری دقیق، مخاطبان خاص را پیدا کنند، میتوانند برای دستیابی به علاقهمندان به سلاح یا پرسنل نظامی مورد سوء استفاده قرار گیرند. در حالی که رابرتز تاکید کرد که متا هیچ نشانهای مبنی بر اینکه این تبلیغات ارتش را هدف قرار میدهند شناسایی نکرده است، WIRED دریافت که تبلیغکنندگان به راحتی میتوانند کاربرانی را که عنوان شغلی خود را به عنوان “ارتش ایالات متحده” یا “نظامی” در نمایههای خود درج میکنند، هدف قرار دهند – مخاطبانی که توسط تخمینها تحت پوشش قرار میگیرند. 46134 نفر کشته شدند.
پلتفرم های متا مدت هاست که برای جلوگیری از فروش سلاح گرم و محصولات مرتبط با آن مبارزه کرده اند. گزارش مشترکی که در اکتبر 2024 توسط پروژه شفافیت فناوری منتشر شد، نشان داد که بیش از 230 تبلیغ برای تفنگ و تفنگ ارواح در فیسبوک و اینستاگرام در نزدیک به سه ماه منتشر شده است. بسیاری از این تبلیغات، خریداران را به پلتفرم های شخص ثالث مانند تلگرام هدایت می کرد تا تراکنش ها را تکمیل کنند. در سال 2024، دو مرد لس آنجلس کانتی متهم به اداره یک “کسب و کار سلاح گرم بدون مجوز” شدند که از حساب های اینستاگرام برای تبلیغ و فروش بیش از 60 اسلحه گرم استفاده می کرد که شامل تعدادی تفنگ ارواح غیرقابل ردیابی و اسلحه با شماره سریال های خراشیده شده بود. هر دو نفر از آن زمان به جرم خود اعتراف کردند.
صدا خفه کن به ندرت در جنایات استفاده می شود، اما استفاده از آنها در حال افزایش است، با نزدیک به 5 میلیون ثبت شده در ایالات متحده، در مقایسه با 1.3 میلیون در سال 2017. ماه گذشته، مهندس نرم افزار 26 ساله لوئیجی مانژیونه ادعا شد که به طور کلی استفاده می کند. یک دستگاه پرینت سه بعدی اسلحه مجهز به صدا خفه کن برای تیراندازی به مدیر عامل UnitedHealthcare برایان تامپسون در خیابانی در مرکز شهر منهتن.